«ОСОБЛИВОСТІ ДЕРЖАВНОЇ РЕЄСТРАЦІЇ ОБ’ЄДНАНИХ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД В УКРАЇНІ», – ОЛЕГ ТИМЧЕНКО

В Україні триває процес реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні.

Правовою підставою створення об’єднаних територіальних громад (далі – ОТГ) в Україні є Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», ухвалений у 2015 році.

Державна реєстрація ради об’єднаної громади проводиться відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань» № 815-VIII (далі – Закон). Відповідно до частини 2 статті 17 Закону для державної реєстрації створення, припинення юридичної особи – виконавчого органу місцевої ради (крім виконавчого комітету), а також змін до відомостей про неї подається заява про державну реєстрацію створення, припинення юридичної особи, внесення змін до відомостей про неї, а також акт місцевої ради про створення, припинення виконавчого органу, акт сільського, селищного, міського голови про призначення керівника такого органу.

Державна реєстрація при реорганізації органів місцевого самоврядування як юридичних осіб після добровільного об’єднання територіальних громад здійснюється з урахуванням особливостей, передбачених статтею 8 Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад».

Так, ч. 4 ст. 8 Закону України від 05.02.2015 № 157-VIII «Про добровільне об’єднання територіальних громад» передбачено здійснення реорганізації відповідних юридичних осіб – сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об’єдналися, та розміщених поза адміністративним центром ОТГ, шляхом їх приєднання до юридичної особи – сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі об’єднаної територіальної громади.

Виходячи з вищевикладеного, реорганізація відбувається саме тих рад, які приєдналися до головної садиби (тієї ради, яка розташована в адміністративному центрі). Що ж до сільської ради головної садиби, то відносно неї здійснюється лише державна реєстрація змін до відомостей про неї, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань. Такі зміни вносяться державним реєстратором на підставі заяви, поданої сільським головою, обраним об’єднаною територіальною громадою, або уповноваженою ним особою.

Форма такої заяви затверджена наказом Міністерства юстиції України від 18.11.2016 № 3258/5 «Про затвердження форм заяв у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань».

Частиною 4 ст. 8 Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» визначено, що з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об’єднаною територіальною громадою,

здійснюється реорганізація відповідних сільських, селищних, міських рад, розміщених поза адміністративним центром об’єднаної територіальної громади. Реорганізація здійснюється шляхом приєднання цих рад до ради –

головної садиби. Після завершення реорганізації ради, що приєднуються, припиняються.

Таким чином, не треба приймати рішення про припинення «малих» рад, як юридичних осіб, оскільки вони припиняються у силу Закону при умові прийняти рішення про реорганізацію цих юридичних осіб на першому пленарному засіданні новобраної ради ОТГ.

Також ОТГ не повинна письмово повідомляти орган, що здійснює державну реєстрацію про початок процедури реорганізації місцевих рад у зв’язку з об’єднанням громад.

За загальним правилом, встановленим ст. 106 Цивільного кодексу України  (далі – ЦК України), що особа (орган), що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов’язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію. Також, згідно з ЦК України за загальним правилом треба встановлювати порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється. Однак, у даному  випадку, реорганізація ОТГ відбувається за спеціальними правилами, визначеними Законом України «Про добровільне об’єднання територіальних громад».

Так, ч. 6 ст. 8 Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» встановлено, що реорганізація юридичних осіб -сільських, селищних, міських рад та їхніх виконавчих комітетів у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється без повідомлення про неї органу, що  здійснює державну реєстрацію, а також без збирання вимог кредиторів, отримання їхньої згоди.

Начальник Головного територіального управління юстиції у Полтавській області Олег Тимченко
© 2024 КБУ «ОКЦ» Полтавської обласної ради. Прийом дзвінків здійснюється за безкоштовним телефонним номером - 0-800-502-230